Vandaag staan we even stil bij een van de verhalen waarover de Heilige Koran tot in detail vertelt. Het is de geboorte van sayyidoena ‘Iessa (Jezus) , vrede zij met hem. De familie van Al-Imran was gekenmerkt door haar deugdzaamheid en vroomheid.
Maryam, de moeder van ‘Iessa v.z.m.h.
Uit de toewijding van Maryam’s moeder aan Allah s.w.t., deed ze de gelofte aan Allah s.w.t. dat de foetus die ze in haar baarmoeder draagt ten dienste van het heilige huis zal staan. Toen Maryam v.z.m.h. werd geboren, was haar moeder teleurgesteld. Zij had gehoopt een jongetje te baren, zodat zij haar gelofte kon nakomen. Maar Allah s.w.t. heeft de pasgeboren baby goed ontvangen en heeft haar van een goede ontwikkeling voorzien. Maryam v.z.m.h. groeide op onder de hoede van sayyidoena Zakariya v.z.m.h. als opvoeder en behartiger van haar belangen. Maryam kreeg een heiligdom waarin ze zich afzonderde van mensen om Allah s.w.t. te aanbidden. Zij werd met een goed levensonderhoud gezegend. Iedere keer dat Zakariya v.z.m.h. het heiligdom binnenging, vond hij bij haar voedsel dat hij haar niet uit zijn huis had verstrekt en hij kende de bron ervan niet. In al-Koran al-Kariem staat: «Telkens dat Zakariya bij haar in het heiligdom binnenkwam vindt hij levensvoorzieningen bij haar. Hij zei: O Maryam, waar heb je dit vandaan? Zij zei: het komt van Allah» 3/37. Maryam v.z.m.h. bracht haar dagen door in een sfeer van het gedenken van de Almachtige Allah.
De aankondiging van de geboorte van de profeet ‘Iessa v.z.m.h. door de engel Gabriël
Allah heeft haar boven de vrouwen der werelden uitverkoren om een kuise en zuivere moeder te zijn, die op een ongewone manier een kind baart. In al-Koran al-Kariem staat: «En toen de engelen zeiden: O Maryam, Allah heeft jou uitverkoren en jou rein gemaakt en Hij heeft jou uitverkoren boven de vrouwen van de wereldbewoners» 3/42. Op een dag, terwijl ze afgezonderd was van mensen, stuurde Allah s.w.t. de engel Gabriël v.z.m.h. naar haar in de gedaante van een man om haar een kind aan te kondigen. Toen zij v.z.m.h. de man – Gabriël – naar haar toe zag komen, werd ze doodsbang en ze vreesde dat hij kwaad van haar wilde. En «Zij zei: ik zoek bij de Erbarmer bescherming tegen jou als jij Allah vrezend bent» 19/18. Ze werd verrast en stond versteld van zijn reactie, die ze nooit had verwacht. «Hij zei: ik ben de gezant van jouw Heer om jou een reine jongen te schenken» 19/19. Maryam v.z.m.h. werd nog meer verrast toen hij zei dat hij door Allah s.w.t. naar haar is gezonden. Haar verbazing nam nog toe toen hij – Gabriël – haar de geboorte van een kind met een geweldige goddelijke opdracht heeft aangekondigd. Maryam v.z.m.h. stond voor deze plotselinge realiteit verbaasd en was in shock en vroeg zich af hoe dit kon gebeuren? Is het een droom of is het echt een feit? Toen ze de woorden van de gezant van haar Heer hoorde, wendde ze zich tot Allah s.w.t. en vroeg: Hoe is het mogelijk dat een zwangerschap kan plaatsvinden zonder zich te onderwerpen aan de wet van de voortplanting en zij geen relatie met een man heeft gehad. Maryam v.z.m.h. wendde zich tot haar Schepper als volgt. «Zij zei: Mijn Heer, hoe zou ik een kind krijgen, terwijl geen mens mij aangeraakt heeft» 3/47. Het Koranvers onthult de emotie en verdriet die elk meisje kan overkomen dat gebrand is op haar waardigheid. Zonder enig uitstel kwam het antwoord van de Almachtige Allah: «Hij zei: zo is het. Allah schept wat Hij wil. Wanneer Hij iets beslist, dan zegt Hij er slechts tegen: wees! En het is» 3/47. De macht van Allah s.w.t. wordt door niets tegengehouden om een kind te scheppen zonder vader en op een manier die de mensen niet gewend zijn. Allah s.w.t. schiep ook Adam v.z.m.h. uit stof, zonder vader en moeder. In al-Koran al-Kariem staat: «De schepping van ‘Iessa lijkt bij Allah op Adam die Hij uit aarde geschapen heeft en vervolgens zei Hij tegen hem: wees en hij was» 3/59.
De bevalling
Toen Maryam v.z.m.h. de symptomen van zwangerschap begon te voelen, begon zij na te denken over de omvang van de sociale reactie ten aanzien van haar zwangerschap. Als eerste stap die ze zette om zichzelf te beschermen tegen sociale afwijzing, ging zij naar een afgelegen plek aan de rand van de verstedelijking. Zij bleef weg uit het zicht van mensen terwijl zij hun hard nodig had om haar fysieke en psychische pijn te verzachten. In de al-Koran al-Kariem staat: «Zij werd zwanger en trok zich terug naar een afgelegen plaats» 19/2. De pijn van de bevalling dwong Maryam v.z.m.h. -op die plek ver weg van haar familie- naar een palmboom. Maryam v.z.m.h. leunde op een stam van de palmboom. Ze was er alleen, geen moeder die haar kon troosten, noch een bekwame vroedvrouw die haar bij de bevalling kon begeleiden. Maryam v.z.m.h. leed aan enorme onrust en diepe verwarring in haar gedachten en gevoelens. De verzen van al-Koran al-Kariem drukken haar psychische toestand uit, namelijk een mentale instorting waarin zij klaagt over de eenzaamheid en gekweld wordt door de pijn. In al-Koran al-Kariem staat: «Toen zij de weeën kreeg, ging zij naar de stam van een palmboom. Zij zei: Ach was ik maar eerder dood en was ik maar volstrekt in vergetelheid geraakt» 19/23. In de ernst van de fysieke en psychische pijn ontstaat ineens een verrassing. De zorg van Allah s.w.t. heeft noch Maryam noch haar baby in de steek gelaten. In al-Koran al-Kariem staat: «Hij riep haar van onder haar vandaan: wees niet bedroefd, jouw Heer heeft onder jou een beekje gemaakt. En schud de stam van de palmboom naar je toe dan zal zij verse rijpe dadels op je laten vallen»19/24. Het lijdt geen twijfel dat Maryam v.z.m.h. zeer verrast was en zich verwonderde, toen ze hoorde dat haar net geboren baby haar troostte door haar naar eten en drinken te leiden, haar hart gerust te stellen en haar te wijzen hoe zij zichzelf kan beschermen tegen roddels van haar omgeving. Allah s.w.t. zegt: I19/26.