De wereld van vandaag is vol conflicten, onder de mensen heerst angst en scènes van vernietiging hebben veel van hen getroffen. De situatie is een verontrustende obsessie geworden die een beroep doet op vrije mensen om het af te weren en te stoppen. Het idee om woonwijken te bombarderen is een gevaarlijke plaag en een groot verderf. Dit wordt helaas volledig door het internationale politieke leven gedragen. Het is niet meer vreemd om zoveel menselijke tragedies en de schending van de humanitaire principes te zien! Veel vrije mensen in de wereld zijn woedend over het beleid van blinde steun aan agressie. Zij vragen zich hierbij af waar dit beleid toe gaat leiden. Kan de politiek haar humanitaire rol vervullen zonder de morele waarden? Natuurlijk is het hun gewoonte om hun politieke visie in het gewaad van de gerechtigheid te kleden, en deze te versieren met mooie woorden zoals een bruid wordt versierd op haar huwelijksdag. Bovendien bestempelen zij ook de waarheid van anderen als onwaar. In het volgende vers onthult al-Quran al-kariem de geheimen van het gedachtegoed van sommige mensen als volgt: Allah s.w.t. zegt: «Als men tot hen zegt: Brengt geen verderf op de aarde, dan zeggen zij: wij scheppen slechts orde. Toch zijn zij het die verderf brengen, maar zij beseffen het niet» 2/11-12. Zwijgen over het vergieten van bloed en het terroriseren van mensen is een van de meest gruwelijke vormen van verderf en het is een grote schande voor de mensheid. In de literatuur staat: «Degene die zwijgt over de waarheid is een stomme satan, en degene die leugens spreekt is een sprekende satan». Al-Quran al-kariem benadrukt een fundamentele kwestie die van belang is voor een deugdzaam en stabiel leven. Allah s.w.t. zegt: «Laat er uit jullie een gemeenschap voorkomen die oproept tot het goede, aanspoort tot het behoorlijke en het verwerpelijke afweert. Hen zal het welgaan» 3/104. De harde realiteit in onze hedendaagse wereld is dat het geen geheim meer is dat de politiek een grote verarming heeft ondergaan.
De consequenties van immorele politiek
Het bestuurlijk bederf is een complex fenomeen en omvat onevenwichtigheid die de politieke ethiek in onze samenlevingen beïnvloeden. Door deze bittere feiten waarin we vandaag de dag leven, rijzen er voortdurend vragen in onze geest, zoals: beschikt de politiek over de morele codes? Of is politiek inherent immoreel en fluctueert het met de schommelingen van het bestaan van eigen belangen? Als de politiek morele codes heeft, wat maakt dat de politici de morele principes aan hun laars lappen? Politiek bederf in al zijn vormen is één van de vernietigingsinstrumenten die niet alleen de levens en de economische ontwikkeling van mensen vernietigen, maar ook het ecosysteem waarvoor conferenties en studies worden gehouden en programma’s worden gemaakt. Wat voor zin heeft het dan om het huishoudelijke afval te scheiden en te recyclen? Oorlog vervuilt landbouwgronden, lucht en water en veroorzaakt diverse schade aan onze planeet in het algemeen wat de gezondheid en het levensonderhoud van mensen en dieren aantast. Het leven zonder oorlog zou de wereld veilig maken en vrij van vervuiling. De overtuigingen die op mythen zijn gebaseerd, zijn de meest prominente factoren van immoreel gedrag en de basis van alle conflicten in de wereld. Vanuit deze overtuigingen kijkt men helaas naar het bestaan en naar de andere schepselen. Op basis daarvan stelt men zijn normen en waarden op. Het is de voeding voor hun geest in alles wat ze denken en doen. Allah s.w.t. zegt: «en wanneer hij zich afwendt dan gaat hij op de aarde verderf zaaien en het gewas en het vee vernietigen. Allah houdt niet van het verderf» 2/205. De ziel die Allah niet vreest en geen geweten heeft die haar kan afschrikken, bekommert zich er niet om slechte daden te begaan. De ziel zonder geweten is de bron van alle ellende in onze relaties. Het is pijnlijk om te zien dat de politiek in onze hedendaagse wereld is afgedwaald van het pad van rechtvaardigheid. Rechtvaardigheid is een absolute waarde, zij kent geen partijdigheid en geen vriendjespolitiek. De geloofwaardigheid van de politiek ligt in het bereiken van gerechtigheid in elke kwestie en op elke plaats. Rechtvaardigheid accepteert geen selectiviteit en keurt meten met twee maten af. Allah s.w.t benadrukt rechtvaardigheid als volgt: «O jullie die geloven! Weest standvastig voor Allah als getuigen van de rechtvaardigheid. En laat de afkeer van bepaalde mensen jullie er niet toe brengen niet rechtvaardig te zijn. Weest rechtvaardig, dat is dichter bij de vroomheid. En vreest Allah. Allah weet wat jullie doen» 5/8.
Immoraliteit, een pad van teleurstelling en spijt
In al-Quran al-kariem staat: «En wanneer het levend begraven meisje wordt gevraagd voor welke zonde zij gedood werd» 81/8-9. Wat is het antwoord dat de mens voorbereidt als de levend begraven ziel hem vraagt waarom hij haar levend onder het puin van haar huis heeft begraven? Veel vrije mensen vragen zich af hoeveel onschuldige zielen nog worden begraven onder het puin van hun verwoeste huizen en ingestorte daken. Het blijkt dat sommige mensen ervoor hebben gekozen om het pad van bloedvergieten te bewandelen in de hoop hun gewenste doel te bereiken. Maar zij zullen leren dat het pad dat ze hebben gevolgd, het pad van teleurstelling en spijt is. Het is jammer dat de mens niet heeft geleerd van de verschrikkelijke ervaring van Adams zoon Qabiel (Kaïn), toen hij het bloed van zijn broer Habiel (Abel) vergoot. Al-Quran al-kariem vertelt over de psychische toestand van Qabiel nadat hij zijn broer had vermoord als volgt: Allah s.w.t. zegt: «Toen zette hij zich ertoe aan om zijn broer te doden en hij doodde hem en hij werd één van de verliezers» 5/30.
Afbeelding van Brian Wertheim