Ieder eerzaam mens staat hulpeloos tegenover de pijnlijke gebeurtenissen waarvan we in verschillende delen van onze wereld getuigen zijn. Hij ervaart pijn en verdriet, en brandt van woede en verontwaardiging. In het bijzijn van de wereld worden woonwijken gebombardeerd met zwaar explosieve raketten die de huizen boven de hoofden van inwoners vernietigen. Misdaden tegen de menselijkheid worden gepleegd zonder genade of mededogen. Hier en daar worden grote leuzen als; mensenrechten, internationale rechtsorde en rechtvaardige vrede opgeworpen. Maar deze gebeurtenissen die wij in verschillende delen van de wereld zien, onthullen de valsheid van deze slogans en het falen van de internationale gemeenschap.
Gevolgen van het kwetsen van gevoelens van mensen
Sympathie voor de zwakken in de wereld is een houding die wordt opgelegd door een deugdzame menselijke moraal en gedicteerd door sublieme goddelijke leringen. Allah s.w.t. zei: : «O Mijn dienaren, Ik heb het onrecht voor Mijzelf verboden en Ik heb het onder jullie verboden gemaakt, onderdruk elkaar niet» Moslim. Het voortdurende conflict over het gezegende land heeft objectieve redenen. Het conflict is te wijten aan het superieur gevoel dat sommige mensen hebben ten opzichte van andere mensen, gebrek aan respect voor de gevoelens van anderen en door een conflict uit te lokken door de heiligheid van de Al-Aqsa-moskee, de eerste qibla, te schenden. Wat maakt dat de mens de gevoelens van zijn medemens niet respecteert? Wat maakt dat hij de waardigheid van andere mensen willens en wetens aantast? God, de Almachtige, in wie de joden, christenen en moslims geloven, zegt: «Wij hebben de kinderen van Adam geëerd en Wij hebben hen op het vasteland en de zee gedragen en Wij hebben met goede dingen in hun levensonderhoud met lekkernijen voorzien en Wij hebben hen duidelijk verkozen boven velen van hen die Wij geschapen hebben» 17/70. Waarom kwetst de mens de gevoelens van zijn medemens? En de Almachtige God zegt: «En spreekt tot de mensen ten goede» 2/83. Welke God is Hij die de mens beveelt om andere mensen te doden, hun huizen te vernietigen en hun land met geweld zich toe te eigenen? De Almachtige God heeft Nouh, Ibrahiem, Moussa, ‘Iessa en Mohammed ﷺ gestuurd als genade voor de wereldbewoners. Gekwetste gevoelens hebben een negatieve invloed op de psyche en gedachten van de slachtoffer. Gekwetste mensen kunnen een kwaad zijn voor een samenleving.
De al-aqsa moskee, de eerste qibla
Al-Aqsa-moskee is de Qibla voor alle Profeten en de tweede moskee die op aarde werd gebouwd. Aboe Dharr vroeg sayyidoena Mohammed ﷺ «Welke moskee werd als eerste op de aarde gebouwd? Hij zei: al-Masjid al-Haram. vervolgens zei Aboe Dharr: en daarna? Sayyidoena Mohammed ﷺ zei: al-Masjid al-Aqsa. Aboe Dhar zei: hoeveel tijd was er tussen? Hij v.z.m. zei: veertig jaar» Bochari. Volgens sommige overleveringen dat Adam ﷺ de eerste persoon die het heilige huis in al-Quds heeft gebouwd. En dat sayyidoena Solaymaan v.z.m.h. heeft het herbouwd. In de periode van sayyidoena Omar werd een verdrag getekend met de bewoners van al-Quds. Dit werd ‘het Omar-verdrag’ genoemd. In het verdrag zijn veiligheden vastgelegd voor de bewoners van al-Quds; zoals veiligheid voor hun levens, hun eigendommen, hun kerken en dat zij hun geloof kunnen te belijden zonder enig belemmering of beperking. In het tijdperk van Abdel Malik ben Marwan begon een nieuwe fase in de architectuur van de Al-Aqsa-moskee. Toen werd de Rotskoepelmoskee gebouwd en werd de bouw en de renovatie van Al-Qibli-moskee voltooid. Dit vondt plaats gedurende het bewind van zijn zoon Al-Walid. Net zoals Al-Aqsa-moskee qibla was voor de profeten, werd het gedurende de Mekkaanse periode de eerste qibla voor de moslims in hun salaat. Totdat Allah s.w.t. het volgend vers geopenbaard heeft: «Wij zien hoe jouw gezicht zich voortdurend tot de hemel wendde, zo zullen Wij jou naar een Qibla wenden die jou welgevallen zult hebben. Windt dan uw gezicht in de richting van al-masdjid al-haram» 2/144.
Al-aqsa moskee en de nachtreis van de profeet Mohammed v.z.m.h.
Al-Aqsa moskee is de plaats waarnaar sayyidoena Mohammed v.z.m.h. de nachtreis heeft gemaakt. Het verhaal van de nachtreis is vereeuwigd in de volgende vers: «Lofprijzing aan Hem die Zijn dienaar des nachts deed reizen van al-masdjid al-Haram naar al-masdjid al-Aqsa, waarvan Wij de omgeving gezegend hebben, opdat Wij hem van Onze tekenen zouden tonen. Hij is de Horende, de doorziende» 17/1. In Al-Aqsa-moskee en tijdens de nachtreis hebben alle profeten de salaat achter sayyidoena Mohammed v.z.m.h. verricht, ter erkenning van zijn profeetschap en zijn imamschap. Al-Aqsa-moskee is één van de moskeeën die sayyidoena Mohammed v.z.m.h. ons heeft aanbevolen om te bezoeken. In de volgende hadieth zei hij ﷺ: «Er mogen slechts naar drie moskeeën gereisd worden: deze moskee van mij, al-masdjid al-Haram en al-masdjid al-Aqsa» Moslim. Al-Aqsa-moskee is één van de belangrijkste religieuze en historische bezienswaardigheden ter wereld. In duidelijke verzen heeft al-Quran al-kariem al-Quds beschreven als het land van zegen en zuiverheid. In al-Quran al-kariem staat dat sayyidoena Moussa v.z.m.h. zich als volgt tot zijn volk richt: «O mijn volk, treedt het Heilige Land binnen dat Allah jullie voorgeschreven heeft en keert het niet jullie ruggen toe, want anders zullen jullie als verliezers terugkeren» 5/21. In ander vers zegt Allah, de Almachtige: «En Wij redden hem en Loet naar het land dat Wij gezegend hebben voor de wereldbewoners» 21/71. Het woord ‘hem’ verwijst naar sayyidoena Ibrahiem v.z.m.h. en het woord ‘land’ verwijst naar Palestina.