De dimensie van Allah’s Barmhartigheid

Deur van de Kaaba in de heilige stad Mekka

Degene die de verzen van de Koran al-kariem bestudeert, ziet zichzelf tegenover aangrijpende verzen die zijn hart doen beven. Door zich te bezinnen op de grootheid van dit bestaan en de pracht van dit universum ontwaakt het eigen bewustzijn. Degene die naar Allah’s openbaringen -die in het universum zijn verspreid- kijkt, ontdekt de wonderen van de scheppingen van Allah s.w.t. en de gevolgen ervan, zowel in het universum als in het innerlijk leven van de mens. Dit alles toont hem ook de eenheid van de Almachtige Schepper. Dit alles laat degene die zich op het Koninkrijk van Allah in de hemel en op aarde bezint, voelt de enorme genade van Allah s.w.t. De genade waar mensen, dieren, insecten en de hele natuur  in leven . Allah s.w.t. zegt: «De barmhartigheid die Allah voor de mensen openstelt, kan niemand tegenhouden. En wat Hij tegenhoudt, kan niemand na Hem nog wegzenden» 35/2. Barmhartigheid is een van de krachtigste beelden van Allah, de Almachtige. Wanneer dit beeld zich in iemands hart en geest nestelt, dan vindt er een verschuiving plaats in zijn percepties, waarden, gevoelens en gedrag. De barmhartigheid van de Almachtige, Allah, wordt vertegenwoordigd in ontelbare aspecten. De mens is niet in staat de genade van Allah, zowel in zichzelf als om hem heen, te omvatten. De mens is ook niet in staat de gunsten, die Allah s.w.t. hem ter beschikking stelt, te tellen. Allah zegt: «En als jullie de gunsten van Allah willen optellen, dan kunnen jullie die niet opsommen. Allah is werkelijk vergevend en barmhartig» 16/18. De genade van Allah s.w.t. wordt vertegenwoordigd zowel in verboden als in geboden. Degene die naar Allah’s Barmhartigheid zoekt, vindt die in elke gelegenheid, op elke plaats en in elke tijd. Er is geen bezorgdheid voor degene die de genade van Allah voor ogen heeft, zelfs niet als iemand zich ondergronds gevangen zit of in een levensbedreigende situatie terecht is gekomen. Er is geen innerlijke rust zonder de barmhartigheid van Allah, de Almachtige, zelfs niet wanneer iemand zich in een luxe leven stort. Vanuit de ziel stroomt Allah’s barmhartigheid uit naar het gevoel van voldoening en innerlijke rust. Daar tegenover stromen door het ontbreken van Allah’s genade in de ziel gevoelens van angst en onrust. Degenen die de genade van Allah wensen, kunnen die in alle omstandigheden en op alle plaatsen ontvangen. Zo ontving Sayyidoena Ibrahiem v.z.m.h. genade Van Allah toen hij in het vuur werd gegooid. Door de barmhartigheid van Allah s.w.t. werd hij niet verbrand en beschadigd door het vuur. In de Koran zegt Allah, Almachtige: «Wij zeiden: ‘O vuur wees koud en veilig voor Ibrahiem 69. Zij wilden een list tegen hem beramen, maar Wij maakten hen tot de grootste verliezers» 21/69, 70. In de gevangenis ontving sayyidoena Youssef v.z.m.h. Allah’s genade. Allah zegt: «Hij zei: Mijn Heer, de gevangenis is mij liever dan dat waartoe zij mij oproepen en als U hun list niet van mij afwendt dan zal ik mij tot hen aangetrokken voelen en tot de onwetenden behoren» 12/33. Sommigen missen barmhartigheid en een fatsoenlijk leven in paleizen en luxe huizen, maar vinden die in grotten en bergen. In de Koran staat: «Indien jullie je van hen afgescheiden hebben en alleen Allah dienen, zoekt dan jullie onderkomen in de grot. Dan zal jullie Heer iets van Zijn barmhartigheid voor jullie uitspreiden en maken dat er uit jullie toestand voor jullie iets zinvols voortkomt» 18/16.

Degene die de verzen van de Koran al-kariem bestudeert, ziet zichzelf tegenover aangrijpende verzen die zijn hart doen beven. Door zich te bezinnen op de grootheid van dit bestaan en de pracht van dit universum ontwaakt het eigen bewustzijn. Degene die naar Allah’s openbaringen -die in het universum zijn verspreid- kijkt, ontdekt de wonderen van de scheppingen van Allah s.w.t. en de gevolgen ervan, zowel in het universum als in het innerlijk leven van de mens. Dit alles toont hem ook de eenheid van de Almachtige Schepper. Dit alles laat degene die zich op het Koninkrijk van Allah in de hemel en op aarde bezint, voelt de enorme genade van Allah s.w.t. De genade waar mensen, dieren, insecten en de hele natuur  in leven . Allah s.w.t. zegt: «De barmhartigheid die Allah voor de mensen openstelt, kan niemand tegenhouden. En wat Hij tegenhoudt, kan niemand na Hem nog wegzenden» 35/2. Barmhartigheid is een van de krachtigste beelden van Allah, de Almachtige. Wanneer dit beeld zich in iemands hart en geest nestelt, dan vindt er een verschuiving plaats in zijn percepties, waarden, gevoelens en gedrag. De barmhartigheid van de Almachtige, Allah, wordt vertegenwoordigd in ontelbare aspecten. De mens is niet in staat de genade van Allah, zowel in zichzelf als om hem heen, te omvatten. De mens is ook niet in staat de gunsten, die Allah s.w.t. hem ter beschikking stelt, te tellen. Allah zegt: «En als jullie de gunsten van Allah willen optellen, dan kunnen jullie die niet opsommen. Allah is werkelijk vergevend en barmhartig» 16/18. De genade van Allah s.w.t. wordt vertegenwoordigd zowel in verboden als in geboden. Degene die naar Allah’s Barmhartigheid zoekt, vindt die in elke gelegenheid, op elke plaats en in elke tijd. Er is geen bezorgdheid voor degene die de genade van Allah voor ogen heeft, zelfs niet als iemand zich ondergronds gevangen zit of in een levensbedreigende situatie terecht is gekomen. Er is geen innerlijke rust zonder de barmhartigheid van Allah, de Almachtige, zelfs niet wanneer iemand zich in een luxe leven stort. Vanuit de ziel stroomt Allah’s barmhartigheid uit naar het gevoel van voldoening en innerlijke rust. Daar tegenover stromen door het ontbreken van Allah’s genade in de ziel gevoelens van angst en onrust. Degenen die de genade van Allah wensen, kunnen die in alle omstandigheden en op alle plaatsen ontvangen. Zo ontving Sayyidoena Ibrahiem v.z.m.h. genade Van Allah toen hij in het vuur werd gegooid. Door de barmhartigheid van Allah s.w.t. werd hij niet verbrand en beschadigd door het vuur. In de Koran zegt Allah, Almachtige: «Wij zeiden: ‘O vuur wees koud en veilig voor Ibrahiem 69. Zij wilden een list tegen hem beramen, maar Wij maakten hen tot de grootste verliezers» 21/69, 70. In de gevangenis ontving sayyidoena Youssef v.z.m.h. Allah’s genade. Allah zegt: «Hij zei: Mijn Heer, de gevangenis is mij liever dan dat waartoe zij mij oproepen en als U hun list niet van mij afwendt dan zal ik mij tot hen aangetrokken voelen en tot de onwetenden behoren» 12/33. Sommigen missen barmhartigheid en een fatsoenlijk leven in paleizen en luxe huizen, maar vinden die in grotten en bergen. In de Koran staat: «Indien jullie je van hen afgescheiden hebben en alleen Allah dienen, zoekt dan jullie onderkomen in de grot. Dan zal jullie Heer iets van Zijn barmhartigheid voor jullie uitspreiden en maken dat er uit jullie toestand voor jullie iets zinvols voortkomt» 18/16.

Over de auteur

Mohamed Ben Ayad

Geestelijke verzorger in het VUMC ziekenhuis in de stad Amsterdam. Gastdocent op diverse universiteiten en vrijdag predikant. Specialist op het gebied van theologie en islamitische jurisprudentie. Schrijf en spreek over ethiek in de zorg en islam.

Gerelateerde artikelen